Om Flix

Vi erbjuder hållbara och prisvärda resor för alla

Kortfattat om Flix

Flix är ett ledande, globalt techbolag inom resebranschen som tillhandahåller hållbara och prisvärda transportlösningar i 40+ länder på 4 kontinenter genom sina varumärken FlixBus, FlixTrain, Greyhound och Kâmil Koç – och har transporterat 400+ miljoner resenärer sedan start. Med hjälp av en enkel affärsmodell och en innovativ teknikplattform för både resenärer och partners, har Flix sedan lanseringen 2013 snabbt uppnått marknadsledande positioner för långväga bussresor i Europa, Nordamerika och Turkiet, som nu expanderar vidare till Sydamerika och Asien. Flix riktar sig till en ständigt växande marknad för långdistansbuss- och tågtrafik och drivs av en ökad miljömedvetenhet i samhället, med målet att bli helt koldioxidneutrala i Europa år 2040 och globalt 2050. För att bedöma framstegen inom ett vetenskapligt erkänt ramverk fastställde Flix sina kortsiktiga mål för utsläppsminskning med initiativet Science Based Targets.  
 

Fakta och nyckeltal

40+

länder på 4 kontinenter

5,600

destinationer

400+

miljoner passagerare sedan lansering

1,000+

busspartners

5,500+

bussar på vägarna

13+

FlixTrain-tåg i Tyskland

25+

kontor

5,500+

anställda

100+

nationaliteter

Flix affärsmodell

Flix högt skalbara tekniska plattform, som utgör kärnan i företagets affärsmodell, är skräddarsydd för att leverera förstklassiga resultat till både resenärer och partners. Genom att kombinera nätverksplanering, marknadsföring och prissättning använder Flix innovativa lösningar för att möjliggöra bekväma, mer hållbara och prisvärda resor över hela världen. Genom en teknisk plattform och användarvänlig app skapar Flix en skräddarsydd reseupplevelse efter kundernas behov och kopplar ihop passagerare med lokala busspartners, som står för transporten genom en modern flotta som följer de högsta säkerhetsstandarderna. Denna affärsmodell har genom få tillgångar förvandlat ett europeiskt uppstartsbolag till en marknadsledare globalt inom resebranschen. 

Hållbart resande

Med en genomsnittlig utsläppsfaktor på 27,8 g koldioxid per passagerarkilometer kan en resa med FlixBus i Europa minska klimatavtrycket med nästan 6 gånger jämfört med att köra bil och 8 gånger jämfört med att flyga. Under bokningsprocessen kan kunden dessutom välja att klimatkompensera för sina utsläpp genom att donera till den internationellt erkända miljöorganisationen atmosfair. År 2023 har Flix-passagerare sparat 1,1 miljoner ton koldioxid från att släppas ut i atmosfären bara genom att välja FlixBus och FlixTrain framför andra transportsätt. Tack vare ökad medvetenhet om hållbart resande siktar Flix på att bli helt koldioxidneutrala i Europa till 2040 och globalt till 2050. För att bedöma framstegen inom ett vetenskapligt erkänt ramverk fastställde Flix sina kortsiktiga mål för utsläppsminskning med initiativet Science Based Targets.

Flix teknikhistoria

Komplexiteten i långdistansresor på marken kräver en mycket sofistikerad tekniklösning som Flix matchar med sin egenutvecklade och skalbara teknikstack. Flix högt skalbara tekniska plattform är kärnan i vår värdegrund och fungerar som ett självförstärkande svänghjul skräddarsytt för att leverera förstklassiga resultat till både resenärer och partners. Tack vare en smidig bokningsprocess kan kunder enkelt navigera genom plattformen och den användarvänliga appen, välja bland täta avgångar, ett brett nätverk, överkomliga priser och konsekvent högkvalitativ service. Kunder erbjuds en bekväm bokningsprocess från början till slut: från att söka efter en specifik resa, välja avgång och tilläggstjänster ombord, till betalning via en smidig integrerad betalningslösning. 

Genom Flix plattform får partners dessutom tillgång till en ny kundbas som ger en ytterligare stabil och förutsägbar inkomstkälla, med datastödda beslut, optimerad användning och kostnadsbesparingar. Dessa aspekter understryker Flix position som ett ledande företag inom teknikdrivna reselösningar, vilket ger ett otroligt värde för såväl resenärer som partners. För att säkerställa en förstklassig användarupplevelse är skalbarhet i applikationer för AI och maskininlärning en av Flix viktigaste strategiska prioriteringar.

495+ M

Över 495 miljoner platser hanteras dagligen av vårt AI-baserade system

1.2 M

Runt 1,2 miljoner resor prognostiseras dagligen

44+ M

I genomsnitt prisoptimeras över 44 miljoner sittplatser dagligen

Flix gruppvarumärken

Med en tillgångseffektiv affärsmodell driver koncernen konsumentinriktade varumärken som FlixBus och FlixTrain, Kâmil Koç i Turkiet och ikoniska Greyhound i Nordamerika.

Flix ledning

André Schwämmlein, Grundare & VD

André Schwämmlein, Grundare & VD

Globala affärer och kommersiella funktioner

André Schwämmlein är medgrundare och VD (Chief Executive Officer) på Flix. Hans tro på alternativa, hållbara och kollektiva transportlösningar inspirerade honom att diskutera möjligheterna för en avreglerad marknad med sina nuvarande medgrundare medan han var konsult på Boston Consulting Group (BCG) 2009, varefter han grundade Flix 2011. Som VD på Flix leder André företaget i dess strävan att förverkliga visionen att ge kunderna möjlighet att uppleva världen. Under hans ledning har Flix blivit en tydligt global marknadsledare i varje kärngeografi och expanderat till ett stort antal länder. Han är också verksam som styrelseledamot i Scout24 SE och ABOUT YOU Holding SE samt medlem i det tyska miljöpartiet sedan 2002.

Daniel Krauss, grundare och IT-chef

Daniel Krauss, grundare och IT-chef

Teknik- och personalansvarig/HR    

Som chef inom IT och HR (Chief Information Officer & Chief HR Officer) på Flix ansvarar Daniel Krauss för företagets teknik och personal. Tillsammans med sina medgrundare utvecklade han Flix som en internationell transportleverantör. Krauss är också investerare och medlem av rådgivande kommittéer i företag som Baby1one och uvex. Han är övertygad om att utbildning, entreprenörskap och innovation kan utveckla samhället på ett avgörande sätt. Han är en återkommande föreläsare vid Friedrich Alexander universitet i Erlangen-Nürnberg och en av grundarna av FightBack-initiativet, som främjar förändring mot ett mer hållbart samhälle. Han är också en aktiv aktieägare i Tysklands största NGO för entreprenörsutbildning, STARTUP TEENS, samt delägare och förvaltare av CODE-University. 

Christoph Debus, ekonomichef

Christoph Debus, ekonomichef

Ekonomi och juridiska funktioner

Christoph Debus tillträdde tjänsten som ekonomichef (Chief Financial Officer) på Flix i början av mars 2022. I sin befattning är han ansvarig för Flix finansiella och juridiska funktioner. Christoph är expert på transportbranschen och har haft många ledande befattningar på kapitalmarknaden som går utöver traditionella ekonomichefsansvar på en tvärvetenskaplig basis. Han var tidigare VD för Thomas Cook Group Airlines och senast ekonomichef på Condor, där han framgångsrikt ompositionerade företaget.

Max Zeumer, driftchef

Max Zeumer, driftchef

Efterfrågan och nya marknader

Max Zeumer började sin resa på Flix i början av 2015 och har sedan dess framgångsrikt hanterat internationella marknader. Sedan han blev driftchef (Chief Operating Officer) i april 2022 har han lett den globala expansionen med fokus på Nordamerika och tillväxtmarknader som Brasilien, Chile och Indien samtidigt som han har övervakat den globala kommersiella marknadsföringen och intäktshanteringsfunktionerna. Med en mångsidig akademisk bakgrund, inklusive datavetenskap, filosofi och en MBA från Columbia Business School, förfinade han sina färdigheter som konsult på Boston Consulting Group, där han snart upptäckte sin passion för att förändra traditionella branscher genom digitalisering. Hans engagemang för att främja samarbete och synergi internationellt har haft en betydande inverkan på omformningen av den globala resebranschen.

Fabian Stenger, verksamhetschef

Fabian Stenger, verksamhetschef

Utbud och europeiska marknader

Fabian Stenger inledde sin resa på Flix 2013 och utvecklade framgångsrikt marknaden i Tyskland och senare även i Nord- och Östeuropa. Fabian leder sedan april 2022 den europeiska bussverksamheten som verksamhetschef (Group Chief Operating Officer) och övervakar utbudssidan av den globala verksamheten, med ansvar för nätverksplanering, partnerhantering inklusive ombearbetning av flottor, drift och kundservice. Med tidig karriärerfarenhet från Bain & Co. och en akademisk bakgrund från University of St. Gallen i Schweiz, tillsammans med över ett decennium av erfarenhet på Flix, driver hans strategiska ledarskap och engagemang för hållbarhet Flix framgång, formar dess framtid och globala påverkan.