Hållbarhet på Flix

Vår hållbarhetsvision:

 

“Vi erbjuder hållbar och prisvärd transport för alla.”


Hållbarhet är och har varit en integrerad del av vår DNA ända sedan vi tog ut våra första bussar på vägarna. Vi drivs av vårt syfte nu mer än någonsin att skapa hållbara och prisvärda resor för alla som vill upptäcka världen. Vårt hållbarhetstänk på Flix är att uppnå en bra balans mellan ekologi, ekonomi och samhälle samt att skapa gemensamma värderingar för alla våra intressenter. Vi åtar oss att fortsätta erbjuda trygg och hållbar mobilitet i generationer, värna om hög affärsetik och integritet samt bidra till en positiv påverkan på vår planet, människor och samhället i stort.

Vår hållbarhetsstrategi baseras på ESG-ramverket (Environmental, Social and Governance). Här har vi definierat våra viktigaste strategiska pelare som planet, människor och resande samt grunden för dessa – vår ledning.

Skydda planeten

Som en global leverantör av prisvärda, tillgängliga och intermodala resor har Flix ett centralt ansvar för att skydda planeten och föregå med gott exempel. Tillsammans med våra partners sätter vi höga miljöstandarder och utforskar alternativa mobilitetstekniker, samtidigt som vi redan idag tillhandahåller mer hållbara kollektiva alternativ till den enskilda privatbilen.

Genom att välja Flix har passagerare sparat atmosfären från 1,1 miljoner ton koldioxid bara under 2023.

>> Ladda ner rapporten om kriterier för sparade koldioxidutsläpp (Avoided Emissions Reporting Criteria)

Vårt uppdrag:

  • Säkerställa höga miljöstandarder för FlixBus och FlixTrains flottor.
  • Förbättra implementeringen av hållbart resande genom alternativa kör- och bränsletekniker.
  • Förbättra energieffektiviteten i verksamheten genom att anta hållbara metoder för kontor, upphandling och resepolicyer.

Vi bryr oss om människor

Inom kollektivtrafiken är säkerheten avgörande för alla parter: våra kunder, anställda och partners. Dessutom är en av vår tids stora utmaningar att främja ett jämlikt, mångfaldigt och inkluderande samhälle. Tillsammans med våra partners genom värdekedjan höjer vi ribban för trafiksäkerhet och sociala standarder inom mobilitetssektorn för att skapa en säker, jämställd, mångsidig och inkluderande miljö på arbetsplatsen och i samhället i stort

Vårt uppdrag

  • Sätta säkerheten för kunder, anställda och partners först. Läs mer om säkerheten i våra bussar här.
  • Säkerställa rättvis kompensation och anständiga arbetsvillkor för anställda och partners.
  • Omfamna mångfald, jämställdhet och inkludering (DEI – diversity, equality and inclusion) i vår företagskultur och våra värderingar.
  • Vara ett ansvarsfullt företag i samhället och skapa positiv social påverkan genom strategiska partnerskap med icke-statliga organisationer.

Möjliggörande av resor

Resandet ligger i en betydande brytpunkt med fokus på flera aspekter. Samtidigt som klimatskyddsåtgärder lönar sig för framtiden, förbättrar vårt åtagande att möjliggöra prisvärda och tillgängliga resor för människors vardag runt om i världen. Tillsammans med våra partners formar vi transportsektorns framtid genom innovation och partnerskap inom hela branschen.

Vårt uppdrag

  • Erbjuda prisvärda, tillgängliga och intermodala resealternativ för att förbinda samhällen och regioner.
  • Sträva efter koldioxidneutralitet genom att testa flera lösningar för att redan nu minska vår klimatpåverkan, eftersom det saknas utsläppsfri teknik för långväga transporter.
  • Bygga partnerskap med flera intressenter för att skala upp alternativa kör- och bränsletekniker för våra partners fordonsflottor och förändra marknaden för långdistansbussar.

Stark styrning som grund

Att föregå med gott exempel är vår värdegrund. Därför ser vi en stark ledning på Flix och i hela värdekedjan som grunden för våra tre strategiska pelare: människor, planet och resande. Vi har inrättat en styrkommitté för hållbarhetsfrågor på styrelsenivå som övervakningsorgan för vårt hållbarhetsarbete. Kommittén leds av vår VD och de ledande befattningshavarna har rollen som affärsambassadörer på olika avdelningar, vilket säkerställer att hållbarhetsmål och åtgärder integreras i affärspraxis. Flera policyer för ledning och affärsetik har upprättats, till exempel för dataskydd, uppförandekod för anställda och uppförandekod för affärspartners. 

Vårt uppdrag

  • Följa höga affärsetiska standarder och lagstadgade krav.
  • Upprätthålla internationella lagar om mänskliga rättigheter och arbetsrättigheter.
  • Stärka ansvarsfull hantering av värdekedjan och integrera höga miljömässiga och sociala standarder.
  • Säkerställa cybersäkerhet och dataskydd.

Dubbel väsentlighetsmatris

I linje med GRI:s ramverk genomförde vi under 2022 en dubbel väsentlighetsanalys med interna och externa intressenter för att identifiera de viktigaste frågorna för vår hållbarhet. Utfallet blev 14 väsentliga frågor som har stor inverkan på företagets långsiktiga framgång samt på miljö, ekonomi och samhälle.